پنل موبایل و محتوای دیجیتال

imcpanel-6

چالش‌ها و مهم‌ترین انتظارات از نهادهای حاکمیتی

سومین پنل روز دوم بخش زیست بوم کنگره موبایل ایران روز چهارشنبه سوم اسفندماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ با موضوع موبایل و محتوای دیجیتال برگزار شد. در این پنل آرش سروری راهبر رویداد و از فعالین حوزه دیجیتال به عنوان مجری و امیرحسین مددی مدیرعامل شنوتو، محمدعلی طهرانچی‌ مدیرعامل باد صبا، صادق محمدی مدیرعامل مدیانا و قاسم خداوردی‌لو مدیرکل تشکل‌ها و ارتباطات معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مهمان‌های این پنل حضور یافتند.

در بخش ابتدایی پنل مهمانان به معرفی مختصر فعالیت‌های خود در حوزه محتوای دیجیتال پرداختند. صادق محمدی مدیرعامل مدیانا مجموعه خود را متمرکز بر بخش پیامک، ایمیل و اساسا محتوای متنی معرفی کرد. محمدعلی طهرانچی با اشاره به ۲۳ میلیون نصب این اپلیکیشن اشاره کرد این مجموعه مجوز سرویس VOD و پخش زنده را کسب کرده در حالی که ۱۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

امیرحسین مددی مدیرعامل و موسس شنوتو دیگر مهمان این پنل با اشاره به حدود ۶ سال فعالیت در این بخش گفت: این اپلیکیشن در حوزه محتوای صوتی با سه زیرمجموعه پادکست، کتاب صوتی و موسیقی فعالیت دارد.

نهایتا قاسم خداوردی‌لو درباره حوزه فعالیت خود به عنوان مدیرکل تشکل‌ها و ارتباطات معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: ۱۸ سال است که در این بخش فعالیت دارم و برای تعامل بهتر با بخش خصوصی تلاش می‌کنم.

آرش سروری اولین سوال خود را از خداوردی‌لو با محوریت جایگاه فضای دیجیتال در شرایط فعلی کشور پرسید.

مدیرکل تشکل‌ها و ارتباطات معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حوزه محتوا برای تمامی فعالین فضای دیجیتال کشور گفت: این شعار که محتوا پادشاه است سال‌ها به عنوان شعار کلیدی مطرح بوده اما در سطح عملی هم در ایران شبکه ملی ارتباطات طراحی شده که لایه‌ای از آن که با کاربران در ارتباط است با محتوا مرتبط می‌شود. اگر ادعا کنیم دهه ۱۳۹۰ فضایی خدمات‌محور داشت، باید گفت طی ۵ سال اول دهه ۱۴۰۰ محتوا می‌تواند شکوفایی بیشتری داشته باشد. در این بخش بسیاری از موانع پیشین در سطح دولت حل شده و تازه داره دوره طلایی محتوا شده‌ایم.

سروری به عنوان سوال بعدی صادق محمدی را خطاب قرار داد و از او درباره مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارش پرسید. 

محمدی دو دغدغه کپی رایت و مدل‌های درآمدی را به شکل کلی به عنوان چالش‌های این کسب‌وکار در نظر گرفت و چنین توضیح داد: در حوزه محتوا کپی رایت و

دشواری استفاده از مدل‌های درآمدی ثابت مسائل مهمی در نظر گرفته می‌شوند. متاسفانه پلتفرم محتوای ما باید تلاش زیادی برای تمدید محتوای اشتراکی داشته باشد چرا که ریزش کاربران به شکل مداوم شرایط را پیچیده‌تر می‌کند. با این وجود در حال حاضر چالش‌ها ابعاد کلان‌تری پیدا کرده‌اند. برای مثال با شرایط اقتصادی فعلی بحث چشم‌انداز سال آینده مطرح است؛ هزینه‌های زیرساخت و تولید باعث شده ندانیم باید دنبال پاسخ‌گفتن به کدام چالش باشیم. بحران‌ها گسترده‌اند؛ از اینترنت و اقتصاد گرفته تا ارتباط با نهادهای تنظیم‌گر.

محمدی افزود: در حوزه محتوا بسیاری از فعالین به تولید محتواهای خاص می‌پردازند. سوای عوامل پیش‌گفته، طی چندماه اخیر تولید محتوای خاص بدون در نظرگرفتن شرایط اجتماعی امکان‌پذیر نیست و خیلی از فعالین را با این پرسش مواجه کرده که آیا واقعا با این شرایط اجتماعی تولید محتواهای خاص توجیه دارد یا نه؟

سوال بعدی آرش سروری از مدیرعامل بادصبا به چالش‌های این شرکت درباره مسائل مرتبط با مالکیت فکری و خطوط قرمز مربوط بود‌.

محمدعلی طهرانچی در این بخش با نگاهی به فعالیت‌های گذشته کسب‌وکار خود گفت: در دهه ۱۳۹۰ باد صبا روی طراحی سرویس تمرکز داشت. ما وارد تولید محتوا نمی‌شدیم چون در آن دوره حوزه محتوا را تحت عنوان یک باتلاق ارزیابی می‌کردیم. در سال‌های اخیر البته یک کورسوی امیدی ایجاد شد اما هنوز شرایط برای سرمایه‌گذاری کلان وجود ندارد. با در نظرگرفتن ریسک سردرگمی‌ ناشی از مشکلات در تعامل با نهادهای تنظیم‌گر و وجود کشمکش‌ها و نبود مدل‌های درآمدی پایدار می‌شود گفت شرایط با شرایط مطلوب سرمایه‌گذاری کلان هم‌خوانی ندارد. ما البته به هر حال و با وجود همه این بحران‌ها وارد حوزه محتوا شدیم و از ساترا مجوز سرویس VOD و پخش زنده گرفتیم.

بحث چالش‌ها در ادامه پنل در گفت‌وگو با امیرحسین مددی هم مطرح شد.

مدیرعامل  شنوتو با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با طیف وسیعی از مشکلات روبرو بوده‌اند گفت: وقتی می‌خواستیم شنوتو را تاسیس کنیم واقعا نمیدانستیم با چه مصائبی قرار است مواجه شویم. ما بر سه بخش پادکست، کتاب صوتی و موسیقی تمرکز داریم. در بخش پاکست اصولا پلتفرم ما با وجود اینترنت آزاد قابل بهره‌برداری اصولی است. مثلا سال گذشته به دلیل همین مشکلات افک دامنه ما را مسدود کرد. 

مددی افزود: پس از وقوع این مشکل هیچ کس از ما حمایت نکرد و با کمک دوستان توانستیم ثابت کنیم مالک این مجموعه ایرانی نیست، صرفا برای حل مشکل. این اقدام ما متاسفانه خود در داخل کشور موجب ایجاد دردسرهای دیگری برای‌مان شد. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد کاربر ایرانی تحت تأثیر رفتار حاکمیت اعتماد خود را به پلتفرم‌های داخلی از دست داده است. از دست رفتن اعتماد در این بخش یک چالش جدی است.

قاسم خداوردی‌لو هم در بخش دیگر پنل از زاویه خود وارد بحث چالش‌ها شد. به گفته مدیرکل تشکل‌ها و ارتباطات معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، بزرگترین بحران زیست بوم این حوزه مشکل سرمایه گذاری است. امکان سرمایه‌گذاری خارجی هم به واسطه تحریم و هم مشکلات داخلی از بین رفته است. در این بخش چندان راه حلی قابل ارائه نیست.

خداوردی‌لو افزود: اما مشکلات دیگری هم داریم که قابل حل است. بحث انحصار را داریم، مثلا انحصار در لایه عرضه محتوا که این بحران کاملا قابل حل است. مساله دیگر هم نبود شفافیت است که با همراهی کل زنجیره ارزش می‌توان به درک مشترک میان حاکمیت و فعالین رسید. همین رویکرد اخیرا خود را در حکم تبرئه برای چالش‌های کسب‌وکارهای فیلیمو و دیوار خود را نشان داد که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی گره‌گشایی شد.

در بخش دیگر پنل، سروری درباره انتظارات فعالین از حاکمیت پرسید.

محمدی در این بخش با اشاره به تغییر انتظارات طی سال‌های گذشته گفت: 

در این مسیر ابتدا ما انتظار حمایت داشتیم اما در حوزه محتوا به تدریج تنظیم‌گری و نظارت شدیدتر و بدتر شد. بعد ترجیح دادیم انتظاری نداشته باشیم و حداقل همه مجوزها را بگیرم. الان ولی در یکی دو سال گذشته فقط انتظار داریم کاری به ما نداشته باشند و در حوزه محتوا و اینترنت سخت‌گیری بیشتری نشان ندهند.

سروری از طهرانچی مدیرعامل باد صبا پرسید این مجموعه چطور سوای خطوط قرمز رسمی، با مسائل فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند؟

 طهرانچی مشکلات فرهنگی را یک فاکتور اساسی دانست و مساله را چنین تشریح کرد: خیلی از مشکلات ما فرهنگی است. حتی وقتی محتوای ممیزی‌شده با استانداردهای فعلی را منتشر می‌کنیم با افراد زیادی مواجه می‌شویم که محتوا با سلیقه‌شان فاصله دارد و خود این مساله باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. 

طهرانچی درباره انتطار از حاکمیت هم افزود: بستر پایدار و زیرساخت پایدار خواسته اصلی است. حتی بهترین محتوا هم بدون ثبات در اقتصاد و زیرساخت اینترنت تاثیرگذاری چندانی ندارد. سال آینده برای‌مان غیرقابل پیش‌بینی است. امیدمان را از دست داده‌ایم. اعتماد آسیب دیده. در کل به گره‌گشایی احتیاج داریم.

در نهایت سروری درباره انتظار از حاکمیت و چگونگی ارتقای جایگاه محتوای دیجیتال از مددی مدیرعامل شنوتو پرسید.

مددی با اشاره به دو مشکل گفت: از یک طرف با ابهام در قوانین وضع‌شده مواجهیم و از طرف دیگر اجرای سلیقه‌ای همان قوانین مبهم کار را دشوارتر کرده است. باید در نظر داشت که خیلی از کسب‌وکارها میتوانند فعالیت خود را از ایران خارج کنند اما علاقه به کشور مانع چنین تصمیمی شده است.