شاخص‌های ارزیابی تولیدکنندگان موبایل با نظر ذینفعان این صنعت، تبیین شد

tolid-01

دومین جلسه هم‌اندیشی جایزه ملی و رتبه بندی فعالین زیست بوم موبایل ایران با هدف تعیین شاخص‌های ارزیابی این بار با حضور تولیدکنندگان موبایل در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

مباحث و چالش‌های پیرامون تولید موبایل و تجهیزات دیجیتال همراه و رفع موانع آن، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بخش دولتی و خصوصی به شمار می‌رود. این درحالیست که تسهیلگری در این حوزه با اما و اگرهایی روبرو بوده است و موافقان و مخالفان آن نقدهایی بر عملکرد دولت به تک قطبی سازی و ایجاد انحصار در این صنعت فناورانه داشته اند.
اما آنچه که باید به آن توجه شود، اهمیت و جایگاه دستگاه‌های ارتباطی سیار در زیست بوم موبایل و اقتصاد دیجیتال است. ساخت و تامین این تجهیز، هسته مرکزی زیست بوم را تشکیل می‌دهد و به نوعی اندام اصلی این پیکره محسوب می‌شود.
بر همین اساس جلسه‌ی هم اندیشی با موضوع افزایش توان زیست بوم موبایل کشور با ابزار رتبه بندی و کنگره و با حضور فعالین عرصه تولید موبایل و تجهیزات دیجیتال همراه برگزار شد.
در این نشست که مربوط به بررسی شاخص‌های ارزیابی در گروه تولید کنندگان موبایل بود، مدیران شرکت‌های تولیدی ونمایندگان تشکل مربوطه حضور داشتند و به مسائل و مشکلات پیرامون این بخش از اکوسیستم موبایل پرداختند.
یکی از مسایل مطروحه در این نشست بررسی مشوق‌ها برای برگزیدگان در طرح ملی رتبه‌بندی بود. محمدرضا عالیان، دبیراجرایی این طرح در این باره گفت: بی‌شک با اجرای طرح رتبه‌بندی زیست بوم موبایل، شاهد شناسایی بیشتر کسب و کارها، شناخت نیازها، تقویت بنگاه‌های اقتصادی این حوزه، ایجاد اشتغال مولد، شکل گیری زنجیره ارزش، ایجاد مشوق برای پایداری کسب و کارها و نهایتا به‌وجود آمدن تعادل و شکوفایی در اقتصاد دیجیتال کشور خواهیم بود.
عالیان در ادامه افزود: مشوق‌هایی برای برگزیدگان این طرح در نظر گرفته شده است که می‌تواند علاوه بر تسهیل در فرآیند تامین قطعات و ماشین آلات تولیدی، بخشی از مشکلات موجود را مرتفع کند و در صورت استمرار و اثربخشی این طرح، می‌توان به ایجاد ارزش افزوده آن در زنجیره تولید امیدوار بود.
در ادامه این نشست نمایندگان انجمن تولیدکنندگان و مدیران بخش خصوصی با بررسی شاخص‌های تدوین شده برای این گروه ، با ارائه نقطه نظرات و نقد و بررسی ، معیارها و شاخص‌های ارزیابی در این طرح را اصلاح و نهایی کردند. گفتنی است طرح ملی رتبه‌بندی فعالان زیست بوم موبایل ایران در گروه‌بندی تامین‌کنندگان سخت‌افزار، تولیدکنندگان سخت‌افزار، ارائه دهندگان زیرساخت، منتشرکنندگان محتوا، نرم‌افزارهای کاربردی، خدمات‌دهندگان، رسانه‌های آموزشی و فرهنگ‌ساز، فعالین حوزه هوش مصنوعی، فینتک، رمزارز و بلاکچین، بخش تامین مالی، پارک‌های فناوری و مراکز شتابدهی انجام خواهد شد. در همین راستا شرکت مجری با هدف شفاف‌سازی و بهره‌مندی از خرد جمعی، جلساتی را با فعالین و صاحب نظران هر گروه جهت تدوین نهایی شاخص‌های رتبه‌بندی برگزار می‌کند تا پس از انجام این مرحله با اعلام فراخوان عمومی، ثبت‌نام فعالین اکوسیستم موبایل ایران در سامانه www.imeaward.ir آغاز شود.