فرصت نمایش توانایی‌ها و تعامل همه‌جانبه ذی‌نفعان زیست بوم موبایل

imcposter-02

گفت‌وگو با محمدرضا عالیان دبیر کنگره موبایل ایران درباره تنها رویداد مستقل زیست بوم موبایل و ارتباطات کشور

دومین دوره آوردگاه «کنگره موبایل ایران» از تاریخ 16 تا 19 آبان‌ماه سال 1402 در مرکز نمایشگاهی گفتگوی تهران برگزار می‌شود. دور دوم این رویداد بزرگ از طریق همکاری تمامی ذی‌نفعان و بازیگران اصلی زیست بوم موبایل و ارتباطات کشور با هدف پایش پتاسیل‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوآورانه در صنعت موبایل و ارتباطات، توسعه بازار زنجیره تامین، تولید سخت‌افزار، نرم‌افزار، سرویس و محتوای زیست بوم موبایل‌ کشور با رویکرد همگرایی بین صنعت و دانش برپا خواهد شد.

محمدرضا عالیان با نگاه کلی به کنگره و بخش‌های متفاوت آن گفت: کنگره موبایل ایران به عنوان تنها رویداد مستقل زیست بوم موبایل و ارتباطات کشور در چندین بخش برنامه‌ریزی شده است که شامل پنل‌های تخصصی صاحب نظران و کارشناسان اکوسیستم، سمینارهایی با هدف معرفی فناوری‌ها و انتقال دانش و تجربه، پایش ایده‌های نوآورانه، معرفی دستاوردها و توانمندی‌های داخلی، معرفی تازه‌های تکنولوژی، بخش خدمات دولت الکترونیک بر بستر موبایل و نمایشگاه جانبی است.

وی افزود: علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد بزرگ با گزینش نقش خود در هر یک از این بخش‌ها، می‌توانند از این فرصت مهم بهره‌مند شده، در کنار نمایش توانمندی‌های خود، به ارزش‌آفرینی در زیست بوم مولد موبایل و ارتباطات کشور بپردازند.

اهداف کنگره موبایل؛ از توسعه اقتصاد دیجیتال تا نمایش توانمندی‌ها

دبیر کنگره موبایل ایران درباره اهداف این رویداد و پتانسیل‌های آن برای ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف زیست بوم موبایل کشور گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری دومین دوره رویداد کنگره موبایل ایران، برقراری ارتباط میان حلقه‌های اصلی زنجیره زیست بوم موبایل کشور در جهت هم‌افزایی توسعه‌دهندگان، سرویس‌دهندگان‌ و تامین‌‌کنندگان‌ است. قطعا با نزدیک‌شدن حلقه‌های این زنجیره و ایجاد تعامل سازنده، شاهد پایداری کسب‌وکارها، شناخت نیازها، تقویت بخش تولید، اشتغال مولد، ایجاد زنجیره ارزش و نهایتا بوجودآمدن تعادل و شکوفایی در اقتصاد دیجیتال خواهیم بود. این نتیجه را می‌توان یکی از اصلی‌ترین اهداف کنگره دانست. همچنین نمایش دستاوردهای فعالین این صنعت در زمینه ارائه خدمات پس از فروش، تولید موبایل و نرم‌افزارهای بومی، استارت‌آپ‌ها و ارائه دهندگان خدمات بر بستر موبایل از دیگر اهداف این جشنواره است.

ذینفعان زیست بوم موبایل ایران

یکی دیگر از نکات مهم مرتبط با کنگره موبایل بررسی ذی‌نفعان متفاوت آن و وجه تمایزش با رویدادهای مشابه دیگر است. محمدرضا عالیان طیف ذی‌نفعان کنگره را گسترده و متفاوت ارزیابی کرده و در این‌باره گفت: کنگره موبایل ایران در واقع گردهم‌آیی تمامی ذی‌نفعان زیست بوم موبایل و ارتباطات کشور است. وجه تمایز کنگره موبایل ایران با دیگر رویدادهای حوزه تکنولوژی، همچون تلکام و الکامپ در این است که این رویداد صرفا کارکرد نمایشگاهی نداشته، بلکه فرصتی است که می‌توان در آن ضمن شبکه سازی، نقشه راه اکوسیستم ارتباطات و موبایل کشور را با رویکرد حرکت در مسیر تحول دیجیتال ترسیم کرد.

دبیر کنگره موبایل ایران گفت: ذینفعان زیست بوم موبایل به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل، تامین کنندگان/ تولیدکنندگان سخت افزار، ارائه کنندگان زیرساخت و منتشرکنندگان نرم افزار، فراهم کنندگان خدمات بر بستر نرم افزار و در نهایت قانونگذاران و حامیان توسعه می‌شود.

وی افزود: در کنگره موبایل، توسعه‌دهنگان نرم‌افزارهای موبایل و بازی‌سازان، تولیدکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، برنامه‌های کاربردی حوزه پرداخت، حمل و نقل، آموزشی، پیام‌رسان،VOD ، بازی و سرگرمی، سلامت، بیمه و خدمات اجتماعی در کنار سرویس‌دهندگان ارتباطی همچون اپراتورهای همراه، پلتفرم‌های فروش آنلاین  B2Bو B2C، شرکت‌های خدمات پس از فروش، شرکت‌های واردکننده موبایل، تبلت و لوازم جانبی، سرویس‌دهندگان پستی و لجستیک، مراکز داده، سرویس‌دهندگان خدمات بانکی بر بستر موبایل، سرویس دهندگان خدمات بلاکچین و رمز ارز و در واقع تمامی مجموعه‌هایی که امکان ارائه خدمات بر بستر موبایل را داشته باشند، حضور دارند و بخشی از طیف متنوع ذی‌نفعان این رویداد بزرگ محسوب می‌شوند. همچنین در کنار آن‌ها شرکت‌ها و صندوق های سرمایه گذاری و تامین مالی به همراه شتاب‌دهنده‌ها و مجموعه‌های خدمات کسب و کار قرار خواهند گرفت تا مفهوم شکل گیری این اکوسیستم عینیت گیدا کند.

سه بخش اصلی؛ نمایشگاه، زیست بوم و ستاره‌های موبایل

در ادامه عالیان به تبیین دقیق‌تر بخش‌های مختلف این رویداد پرداخت و اظهار کرد: کنگره موبایل ایران همانند سال گذشته در سه بخش نمایشگاه، زیست بوم و ستاره‌های موبایل برگزارخواهد شد. اما تمایز دور دوم نسبت به سال گذشته توسعه تمامی زیرگروه‌ها در بخش‌های اصلی کنگره است که جهت تحقق اهداف تعریف‌شده این رویداد رخ خواهد داد.

او درباره بخش نمایشگاهی گفت: نمایشگاه موبایل هم‌زمان با آغاز کنگره طی چهار روز از ساعت 11 صبح تا 18 بعد از ظهر پذیرای علاقه‌مندان و فعالین صنعت تلفن همراه و ارتباطات ایران خواهد بود. تمام ذی‌نفعان امکان ثبت نام و دریافت غرفه جهت معرفی توانمندی‌ها، خدمات و محصولات خود را برای بازدیدکنندگان خواهند داشت. همچنین تالارهای گفتگویی به منظور شبکه سازی و مذاکرات تجاری و سرمایه‌گذاری برای فعالان ب تعبیه شده است. از دیگر بخش‌های مختلف نمایشگاه موبایل می‌توان به برگزاری مسابقات بازی‌های موبایلی، محوطه رسانه، کارگاه‌های آموزشی، موزه ارتباطات و محوطه تجربه کاربری اشاره کرد.

عالیان درباره بخش زیست بوم چنین توضیح داد: زیست بوم موبایل کنگره از دیگر بخش‌های اصلی این رویداد است که در دومین دوره خود با شعار «ارتباط هوشمند، کاوش در آینده» هدف مهم پایش ایده‌های نوآورانه در صنعت ارتباطات و تلفن همراه کشور و تبدیل آن‌ها به ابزارهای کاربردی را دنبال می‌کند. بخش‌هایی چون پنل‌های تخصصی صاحب‌نظران حوزه (IMCtalks)، رویداد استارت‌آپی (IMCweekend)، انتقال تجربه دنیای واقعی توسط صاحب نظران و فعالان موفق زیست بوم برای علاقه‌مندان ورود به حوزه (IMCrealword) و کاربرد هوش مصنوعی در زیست بوم موبایل (IMCai) مجموعه‌ حوزه‌های تحت پوشش بخش زیست بوم موبایل را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به بخش ستاره‌های موبایل به عنوان یک رویداد بی‌سابقه در این صنعت افزود: نهایتا باید به مراسم آکادمی اوارد ستاره‌های موبایل ایران به عنوان سومین بخش اصلی این رویداد اشاره کرد. مراسم ستاره‌های موبایل ایران تنها رویداد ” Red Carpet” زیست بوم موبایل و ارتباطات کشور است و به همین جهت برگزاری آن در دور اول کنگره موبایل بر اساس اهداف تبیین شده به خوبی مورد توجه رسانه‌ها و فعالین این حوزه قرار گرفت. در دومین دوره کنگره نیز قرار است با حضور صاحب‌نظران و رسانه‌ها در بخش ارزیابی شاخص‌های مورد توجه، مراسم ستاره‌های موبایل برگزار شده و پس از اعلام نتایج، نشان کنگره به برترین‌های زیست بوم موبایل کشور اهدا شود. این جوایز به برگزیدگان رویداد اعتبار بخشیده و نتایج حاصل از آن، نقشه راه موثری را برای زیست بوم موبایل کشور ترسیم می‌کند. بازیگران این اکوسیستم می‌توانند با گزینش یکی از گروه‌ها وارد مرحله ارزیابی شده تا بر اساس الگوهای استانداردسازی شده، جایگاه‌‌شان برای دریافت نشان مشخص شود. بخش‌هایی چون خدمات پس از فروش، فروش، ارزش برند شرکت، شبکه توزیع، پلتفرم (B2B & B2C)، اپلیکیشن، لوازم جانبی، تولید، خدمات ارزش افزوده و مراکز تجاری گروه‌های مورد ارزیابی این قسمت را تشکیل می‌دهند.

رضا عالیان در زمینه شیوه داوری و اعضای هیات داوران بخش ستاره‌های موبایل نیز چنین توضیح داد: داوری و انتخاب ستاره‌های موبایل ایران طی مراحل مختلف توسط رای هیات داوران به همراه نتایج حاصل از نظرسنجی از 6 گروه داوران ویژه جشنواره، مصرف‌کنندگان، سازمان‌های دولتی، اعضای انجمن واردکنندگان موبایل، خبرنگاران و فروشگاه‌های عرضه موبایل در سراسرکشور صورت خواهد گرفت.