گردهم‌آیی نخبگان در کنگره موبایل ایران برای مدیریت بحران‌های جاری و حرکت روبه‌جلو

گفت‌وگو با آرش سروری، تسهیلگر بخش فناوری و استارت‌آپی کنگره موبایل

زمان زیادی تا برگزاری نخستین کنگره موبایل ایران که قرار است طی روزهای 2 تا 5 اسفندماه امسال برگزار شود باقی نمانده است. درباره این رویداد بزرگ که بخش‌های مختلف زیست بوم موبایل کشور را به یکدیگر مرتبط خواهد ساخت با آرش سروری تسهیلگر بخش فناوری و استارت‌آپی کنگره گفت‌وگو کرده‌ایم.

imc-sorori

سروری که علاوه بر نقش‌آفرینی در بخش استارت‌آپی کنگره موبایل از برنامه‌سازان و فعالین حوزه نوآوری و فناوری است درباره نقش کنگره موبایل در شرایط فعلی و جای خالی آن در فضای دیجیتال کشور گفت:

شاید بتوان معروف‌ترین کنگره موبایل جهان را کنگره بارسلون در نظر گرفت که بسیار پررونق است. این رویداد معمولا اسفندماه برگزار می‌شود و پتانسیل بالایی دارد. رویداد بارسلون را هم تحت عنوان کنگره موبایل می‌شناسند اما تمام اعضای فضای کلی زیست بوم موبایل از جمله فعالین حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار، هوش مصنوعی، مجموعه شرکت‌های بزرگ، استارت‌آپ‌ها، همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند و به ایفای نقش بپردازند. در ایران جای چنین رویدادی خالی بود و با این اوصاف فکر می‎‌کنم برگزاری آن اتفاق بسیار مثبتی است و پتانسیل بزرگی دارد که می‌تواند منجر به گردهم‌آیی، ایجاد شبکه‌ها و برقراری ارتباطات وسیع‌تر بین بخش‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌ها و اساسا مجموعه ذی‌نفعان مختلف شود. با برگزاری این رویداد در مجموعه ایران مال، با توجه به شرکت‌هایی که در آن حضور دارند و تاریخ مناسبی که برای برگزاری‌اش در اوایل اسفندماه درنظر گرفته شده به نظر می‌رسد شرایط برای رقم خوردن اتفاقات بسیار مثبتی آماده است.

فرصتی برای پرکردن جای خالی رویدادهای الکامپ و تلکام

سروری با اشاره به شرایط خاص سال جاری در توضیح فرصت ایجاد شده برای برگزاری نخستین کنگره موبایل اشاره کرد:

امسال چالش‌های بسیاری را پیش رو داشتیم. به شکل ویژه می‌توان به چندماه اخیر که در آن شاهد محدودیت‌های اینترنت بودیم اشاره کرد که تاثیر بسزایی بر کسب‌وکارها و فضای دیجیتال کشور داشت. این شرایط حتی منجر به لغوشدن نمایشگاه‌های بزرگی چون الکامپ و تلکام شد و در این شرایط برگزاری نخستین کنگره موبایل ایران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و حتی تا حد قابل توجهی جای خالی آن نمایشگاه‌ها را هم پرکند.

تسهیلگر بخش فناوری و استارت‌آپی نخستین کنگره موبایل ایران درباره حضور استارت‌آپ‌ها در این رویداد افزود:

سعی کرده‌ایم تا حد ممکن استارت‌آپ‌ها را هم وارد این رویداد کنیم و در این زمینه تا حدی موفق بوده‌ایم. با این اوصاف به نظر می‌رسد کنگره موبایل می‌تواند در پایان سال یک جمع‌بندی قابل قبول از وضعیت و شرایط کلی حاکم بر فضای زیست بوم موبایل کشور به دست بدهد.

گفت‌وگوهای راهگشا برای مدیریت بحران‌های جاری و حرکت روبه‌جلو

سروری، فعال حوزه نوآوری و فناوری در ادامه درباره بخش استیج نخستین کنگره موبایل ایران اشاره کرد: به شکل خاص در بخش استیج این رویداد که قرار است پخش زنده هم داشته باشد در مورد مشکلات، چالش‌ها و بحران‌های جاری و نحوه مدیریت آن‌ها با فعالین و متخصصان برجسته گفت‌وگو خواهیم کرد. در این بخش‌ها متخصصان متعددی را خواهیم داشت، از فعالین ایرانی موفق در خارج از کشور دعوت به عمل آمده و فعالین ایرانی توانمند داخلی را هم در جمع خود خواهیم داشت. چهره‌های تاثیرگذار از اتاق بازرگانی و همچنین مسئولانی در بخش‌های حاکمیتی در کنار شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها؛ در واقع از همه بخش‌ها کارشناسان و فعالان مختلفی را گردهم می‌آوریم تا بتوانند از طریق هم‌فکری، گفت‌وگو و بررسی‌های بیشتر نقشی راهگشا ایفا کنند. این گفت‌وگوها برای صدها نفر به شکل حضوری و برای هزاران نفر به شکل آنلاین قابل مشاهده خواهد بود و چنین امکانی برای کسب‌وکارهایی که در شرایط فعلی به دنبال تاب‌آوری هستند، قصد مدیریت بحران‌ها و حرکت رو به جلو را دارند به شدت پربار خواهد بود.