روز جمعه 5 اسفندماه در آخرین روز از برگزاری کنگره موبایل ایران در بخش زیست بوم این رویداد، پنل موبایل و صنعت فینتک برگزار شد. در این پنل آرش سروری فعال حوزه نوآوری به عنوان مجری نقشآفرینی کرد و مرتضی حسینینژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان، پیام محسنی زنوزی مدیرعامل صفر یک ایده همراه، عبدالرضا شریفی کارشناس حوزه بانکی و پرداخت و آیت حسینی نایب رییس هیات مدیره فینوداد مهمانهای این پنل بودند.
سروری پرسشهای خود در این پنل را از آیت حسینی آغاز کرد و از او درباره وضعیت فینتک در ایران پرسید.
نایب رییس هیات مدیره فینوداد با اشاره به عمر بیش از یکدههای فینتک در ایران گفت: بیش از 10 سال است که در اکوسیستم کارآفرینی بخش خصوصی شاهد حضور فینتکها هستیم. این صنعت تکنولوژی را در خدمت امور مالی قرار داده. این صنعت امروزه در جهان با رگولاتوری قویتر، تنوع بیشتر و قدرت بیشتر در حال رشد است؛ در جهان این صنعت ریسک بالا و سود بالا را نصیب بازیگران خود میکند. در ایران مشکل رگولاتوری و عدم ریسکپذیری باعث شده رشد، سرعت چندانی نداشته باشد. گرچه پتانسیل رشد وجود دارد اما با موانع بسیار از جمله قوانین محدودکننده متعدد روبرو میشویم.سروری در ادامه از عبدالرضا شریفی کارشناس حوزه بانکی و پرداخت خواست به دستاوردها و موفقیتهای شرکتهای فعال این بخش در ایران و جهان اشاره کند.
شرکتهای حوزه فینتک در ایران در بخشهای مختلفی به فعالیت پرداختند؛ مثلا کار کیف پولهای الکترونیکی را شروع کرده و پیش بردند. در بسیاری از موارد هم عدم حصول نتیجه به دلیل درگیری با نهادهای تنظیمگر بوده است. شرکتهای فینتک داخلی مساله تشخصیص چهره برای اهراز هویت را هم حل کردند. مسالهای که برای یک دوره بیستساله به دلیل بحث میان دو رگولاتور در وزارت صمت و بانک مرکزی در جریان بود. در سطح جهانی هم اتفاقات مهمی افتاده. مثلا در کارگزاری رابین هود نظم موجود بازار کارگزاری بورس آمریکا را با یک خلاقیت و کارمزد صفر درصدی به کلی متحول کرد.
سروری در بخش دیگر پنل از پیام محسنی زنوزی مدیرعامل صفر یک ایده همراه درباره فرصتها و تهدیدهای حوزه فینتک پرسید.
زنوزی با اشاره به شرایط کلی این صنعت گفت: فرصت فعالیت بیشتر در حوزه بیمه و مدیریت ثروت وجود دارد اما در دورهای که تحول دیجیتال را طی میکنیم نیاز به وجود بستر پایدار کاملا ضروری است. در شرایطی که یادگیری ماشینی، پردازشهای موازی و هوش مصنوعی به کمک صنعت آمده تا سرویس به لحظه ارائه شود نیاز به داشتن برنامه و بستر پایدار وجود دارد تا با جهان همگام شویم. در عین حال باید اشاره که عدم امکان استفاده از سرویس مناسب اینترنت ریسک بالایی به این حوزه وارد میکند.
مجری این پنل از مرتضی حسینینژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان درباره ترندهای فعلی صنعت فینتک پرسید.
حسینینژاد در پاسخ چنین توضیح داد: امروز در دنیا ترند آنباندلکردن را میبینیم. یعنی میخواهند به جای یک جا جمعکردن، گروههای کالایی را تخصصیتر کنند. نتیجتا در حوزههای مختلف بانکداری گروههای ریسکپذیر مختلفی هم شکل گرفته و سعی میکنند در بخشهای گوناگون خود را تقویت کنند. شاید دستاوردهای این صنعت طی چندسال گذشته در ایران لزوما درخشان نباشد اما شجاعت تغییر را در سیستم بانکی کشور وارد کرده است.
سروری در ادامه پنل مجددا به آیت حسینی بازگشت و از او درباره مشکلات در انتشار آمار و ارقام حوزه فینتک پرسید.
حسینی با اشاره به این نکته که اساسا در حوزه استارتآپی ضعف آماردهی وجود دارد گفت: اصولا شرکتهای استارتآپی که هنوز دورههای رشد و توسعه را سپری نکردهاند چندان در ارایه آمار و ارقام فعال عمل نمیکنند اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که شکست در فینتک نسبت به صنایع دیگر بیشتر است.
سروری همین پرسش را خطاب به شریفی مطرح کرد و سپس جویای نظر او درباره تاثیرات عملی فینتک در شرایط فعلی شد. این کارشناس حوزه بانکی و پرداخت در پاسخ گفت: درباره آمار ما سازمان مستقلی که به درستی و دقت آمار ارائه کند نداریم. در واقع چه از نظر اعتبار و چه از نظر بیطرفی چنین نهادهایی وجود ندارند. در کشورهای دیگر سازمانهای خصوصی این وظیفه را برعهده دارند. در ایران این وظیفه به رگولاتور محدود شده که تولید آمارش مشکلاتی دارد. شریفی افزود: به شکل جدی و عملی همپوشانی بین فینتک و صنایع دیگر میتواند فرصت جذابی را برای همه بازیگران این بازار ایجاد کند؛ برای مثال فضای همپوشانی بانک و بازارسرمایه، بانک و بیمه، بانک و صنایع دیگر.
سروری درباره کمک و تاثیرگذاری فینتک از زنوزی هم سوال مشابهی پرسید. پیام محسنی زنوزی مدیرعامل صفر یک ایده همراه با اشاره به اینکه فینتک میتواند تمام نقاط خالی بین مشتری و کسب و کارها را پر کرده و سرویس قابل قبول ارائه دهد گفت: فینتکها عموما جایی موفق بودهاند که نزدیکترین ارتباط را با کاربران داشتند و براساس نیازسنجی به تعریفکردن محصول و بازاریابی پرداختند.
مجری پنل در ادامه مباحث مطرحشده از مرتضی حسینینژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان پرسید رگولاتور چطور میتواند به پیشرفت این صنعت یاری برساند.
حسینینژاد در پاسخ ضمن تاکید بر بیثباتی موجود در حوزههای مختلف گفت: در اقتصادی به این حد بیثبات هیچ نوع مدل فکری فینتکی چشمانداز بلند مدت ندارد. در عین حال استارتآپهای حوزه فینتک مشکلات زیادی برای تامین سرویس و محرمانگی اطلاعات دارند. رگولاتور باید کمک کند سرویسها را با سهولت بیشتری دریافت کنیم.
سروری در بخش پایانی این پنل از مهمانها درباره بهترین فرصتهای شغلی برای راهاندازی کسبوکار در صنعت فینتک پرسید.
حسینی با ذکر دو پیششرط اراده بسیار قوی و تصمیمگیری درباره کار در ایران با همه شرایط خاصش درباره فرصتهای فعلی بازار گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی بحث BNPL از سه سال پیش به تدریج جدیتر شده و میتواند فرصتهای زیادی را در اختیار کسبوکارها بگذارد. در عین حال با سرمایه و شریک تجاری مناسب، ارایه خدمت به کارگزاران بازار بیمه هم میتواند واجد جذابیت باشد.
در پایان پنل و در بحث فرصتهای فعلی بازار سایر مهمانها هم به ارایه نظراتشان پرداختند.
شریفی در این بخش بر فرصتساز بودن فضاهایی که از اشتراک میان صنایع دیگر و صنعت فینتک ایجاد میشوند تاکید کرد.
نهایتا مرتضی حسینینژاد مدیر بازاریابی و توسعه محصول بانک سامان با اشاره به اهمیت بحث تحلیل داده به عنوان یک فرصت گفت: برای مثال ما قصد داریم از خود امکانات موبایل برای فروش محصولات بانک استفاده کنیم و حتی محصولاتی را ارایه دهیم که اصلا در شعبه وجود ندارند. برای این کار به توانایی تحلیل داده بسیار سطحبالایی نیاز است. اگر در این بخش فعالیت و سرمایهگذاری صورت بگیرد، پاسخگویی به نیازهای متفاوتی امکانپذیر میشود.
ارتباط با دبیرخانه:
شماره تماس: ۰۹۰۲۲۰۰۶۴۶۴ | ۹۱۵۵۰۵۴۰-۰۲۱
ایمیل:info@imctehran.ir
آدرس: تهران-خیابان شهید بهشتی -خیابان احمد قصیر-کوچه پژوهشگاه-پلاک۱۸